|
|
1.Základné informácie o materskej kole
2.Ciele a úlohy rozvoja materskej školy
3.Podpora ďalšieho vzdelávania pedagogických a nepedagogických zamestnancov školy
4.Zlepšenie úrovne materiálno - technického vybavenia školy
5.Ciele smerované na riadiacu činnosť
6.Kontrolný systém školy zameraný na:
7.Ciele smerované k spolupráci s obcou a rodičmi a inými organizáciami
|
KONCEPČNÝ ZÁMER ROZVOJA MATERSKEJ ŠKOLY BZENICA č 193, 966 01 na nasledujúce 5 – ročné obdobie Všeobecnou úlohou Koncepčného zámeru materskej školy je zadefinovať základné línie rozvoja školy v období nasledujúcich piatich rokov v oblasti výchovy a vzdelávania, materiálno – technického zabezpečenia, celoživotného vzdelávania pedagogických a nepedagogických zamestnancov školy. Pri plnení tohto cieľa sa opierame o bohaté tradície, dobrú spoluprácu a partnerstvo s rodinou a flexibilitu pedagogických pracovníkov. Materská škola si vybudovala dokonalý imidž a kvalitné výchovno – vzdelávacie výsledky, materiálno – technické podmienky, ktoré sú veľmi dôležité pre jej ďalší rozvoj a smerovanie. Obsahom koncepcie je spracovanie vízie a poslania školy, cieľov a úloh rozvoja školy. 1. Základné informácie o materskej kole Naša materská škola sa nachádza v blízkosti hlavnej cesty. Neďaleko je obchod a kostol. Jej poloha umožňuje učiteľkám uskutočňovať vzdelávacie prechádzky pre deti do prírody, vzhľadom k tomu, že prírodné prostredie je dominantné , pretože sa nachádzame na dedine a sme na to aj veľmi pyšní. Budova v ktorej sa nachádza materskej škola je bývalá Základná škola. Je jednoposchodová. Okrem materskej školy je v nej knižnica a pamätná izba polyhistora Andreja Kmeťa. Interiér MŠ prešiel rozsiahlou rekonštrukciou za podpory Obecného Úradu v mesiacoch júl- august 2006. Boli vymenené okná, podlahy, hygienické zariadenia, kuchyňa, boli znížené stropy a urobili sa nové stierky na stenách. Nábytok vo všetkých miestnostiach sme prostredníctvom aj sponzorských finančných prostriedkov / konkurz na riaditeľku materskej školy r.2004, r. 2009, r. 2014 a r. 2019 / vymenili za nový. Postupne vymieňame a dopĺňame didaktické hračky, stavebnice, pomôcky na výchovno – vzdelávaciu činnosť, detské knihy, odbornú literatúru, ako aj digitálnu techniku. Všetko pre spestrenie, uľahčenie, dopĺňanie a modernizáciu výučby detí. Okrem miestnosti na hranie je tu spálňa, kuchyňa, chodba, šatňa detí, hygienické zariadenia, sklad a šatňa pre zamestnancov. Do budovy je zavedený plyn, ktorým MŠ vykurujeme. V zimnom období dokurujeme aj v historických kachliach drevom v rámci šetrenia finančných prostriedkov. Drevo dostávame sponzorsky od miestneho urbáru. Okolie MŠ a celej budovy je zatrávnené. Dvor sme nemohli využívať pre nebezpečenstvo padania starej strešnej krytiny zo striech drevárne a budovy. V marci 2009 začal Obecný Úrad Bzenica s rekonštrukciou striech týchto budov a školského dvora. V areály boli umiestnené preliezky / domček / a hojdačky. V apríly 2016 prebehla inovácia a výmena niektorých časti z dôvodu znehodnotenia. V tomto školskom roku bude na žiadosť materskej školy z časti školský dvor potrebné zrekonštruovať z dôvodu úplného znehodnotenia multifunkčného domčeka. V školskom roku 2014/2015 bol vybudovaný nový prístupový chodník do materskej školy spolu so vstupnou bránou, ktorá sa po ukončení prevádzky uzamyká, z dôvodu hygieny a čistoty, s ktorou sme dlhé roky bojovali, pretože materská škola sa nachádza v blízkosti autobusovej zastávky. Tento však tiež bude potrebné obnoviť z estetického ,ale aj z bezpečnostného hľadiska. Taktiež sme si zveľadili aj priestory pred vchodom do materskej školy vytvorením skalky a oddychovej lavičky, ako prvku pre estetické cítenie a vytvorenie priaznivej klímy materskej školy. V spolupráci s obecným úradom boli zakúpené aj stromčeky, ktoré pôsobia pozitívne po vizuálnej stránke a tak dopĺňajú celkový exteriér pred materskou školou. MŠ je jednotriedna, heterogénna s celodennou a poldennou prevádzkou. Počet detí je v posledných rokoch kolísajúci od 10 do 15, vo veku od 2 do 7 rokov (podľa potreby rodičov). Výchovno- vzdelávací proces zabezpečujú riaditeľka MŠ a učiteľka MŠ. Ďalšou zamestnankyňou je kuchárka, ktorá vykonáva aj upratovacie práce a vedúca školskej jedálne. Sme dedinský, rodinný typ MŠ, kde výchova a vzdelávanie funguje na vzájomnej dôvere, spolupráci, komunikácii a budovaní partnerstva s rodičmi. Vízia : Spoločnými silami položíme základný kameň pre ďalšie vzdelávanie detí a život v spoločnosti. Stručný opis vízie: - je prípravou detí na školu a život, - jej základom je vzájomná dôvera, spolupráca, podpora, samostatnosť, dodržiavanie dohodnutých pravidiel, - rešpektovanie individuálnych daností a potrieb detí, - pomáhať deťom rozvíjať záujmy, zručnosti a preberať zodpovednosť za vlastnú voľbu, - jej snahou je docieliť medzi učiteľom a dieťaťom rovnocenný priateľský vzťah, založený na vzájomnej úcte a dôvere, - je snahou naučiť deti vzájomnej ohľaduplnosti, sociálnej komunikácii, spoločenskému správaniu a spôsobom vyjadrovania a vlastnému hodnoteniu ( autoevalvácii) Poslanie : Vychovávať a vzdelávať v príjemnom prostredí deti tak, aby boli priateľské, úspešné a zdravo sebavedomé, tešiace sa z nových vedomostí, skúseností a zážitkov, pripravené na život.
2. Ciele a úlohy rozvoja materskej školy
Zvyšovanie kvality výchovno-vzdelávacieho procesu v materskej škole Národná školská politika prostredníctvom schválenia zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní v znení zmien a doplnkov, ako aj schválením Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách priniesla do praxe materských škôl tvorivo-humanistickú koncepciu, kde v strede záujmu je dieťa ako aktívne vzdelávajúci sa subjekt. V súlade Štátnym vzdelávacím programom pre predprimárne vzdelávanie v materských školách sme vypracovali náš Školský vzdelávací program pod názvom: „Pod lipkou sa hráme “ – názov vyplýva zo zamerania materskej školy na environmentálne a prosociálne cítenie detí , rozvíjanie kultúrnych a národných hodnôt a tradícií, ako aj používanie štátneho materinského slovenského jazyka. Vychádzame z toho, že naše deti sa budú rozvíjať v príjemnom prírodnom prostredí pod lipkami, získavať vedomosti a zručnosti v oblasti ľudových tradícií , pričom budeme podporovať ich individualitu a jedinečnosť. Dúfame, že s využitím humanistických princípov budú deti od nás odchádzať pripravené na ďalšie školské vzdelávanie a život v spoločnosti. Ciele zamerané na kvalitný výchovno - vzdelávací proces: 1. Na základe vlastnej iniciatívy budú deti poznávať a objavovať blízke aj vzdialenejšie okolie materskej školy, prírodné prostredie, jeho zákonitosti a svoje miesto v ňom, s radosťou z nového poznania budú objavovať dosiaľ nepoznané – zaradenie projektu MŠ „ Príroda sa zobudila“ (apríl – september). Prvky environmentálnej výchovy: · Starostlivosť o miestny park ( rastliny, kvety, kríky, stromy, zbieranie odpadov). · Starostlivosť o okolie materskej školy. · Výsadba nových stromčekov, kvetov, liečivých bylín, zeleniny v priestoroch školského dvora ( zeleninové políčka) · Vychádzky do prírody, vychádzky do lesa, vychádzky do okolia materskej školy.
2. Deti budú aktívne prežívať a vyhľadávať kvalitné hudobné, tanečné, literárne a dramatické umenie – zaradenie projektov MŠ „ Narástla nám lipka“ a „ Veselo je pod lipkami“ ( september – Dožinky, december – Mikuláš, Vianoce, február – Fašiangy, marec, apríl – Veľká noc, máj – Stavanie mája). Prvky regionálnej výchovy : Zaradenie nácviku prvkov patrí medzi dominantné aktivity vo výchovno – vzdelávacom procese. Prostredníctvom ľudového tanca, aktivít s pohybovo – rytmickým zameraním a metód tvorivej dramatizácie si bude dieťa rozvíjať pozitívny vzťah k ľudovým tradíciám a k pohybu. 3. Deti budú primerane svojmu veku niesť zodpovednosť za svoje konanie, budú vedieť pomôcť inému, vedieť sa podeliť, starať sa o dobro iných, budú vedieť rozlíšiť pozitívne a negatívne správanie sa v kolektíve a angažovať sa v správaní na náprave nespravodlivosti. Témy týždňov v školskom roku : Ø Nadväzovanie priateľstiev – september Ø Radosť, zlosť, šťastie, smútok – november Ø Budovanie dôvery – január Ø Nie som sám, je nás veľa – február Ø Hurá deti máme sviatok – jún Ø Musíme sa rozlúčiť – jún Ide o hlavné témy v priebehu školského roku, nie jediné. Výchova je zaradená aj do každodenných organizačných foriem dňa činností detí v materskej škole prostredníctvom hier a pôsobenia pedagogických zamestnancov školy. Ide skôr o výchovu, v ktorej sa pozitívne ovplyvňujú postoje a správanie dieťaťa. Prvky ( zisky detí ) prosociálnej výchovy : Ø otvorená komunikácia Ø ľudská dôstojnosť a sebaúcta Ø pozitívne hodnotenie iných Ø tvorivosť a iniciatíva Ø komunikácia a vyjadrovanie citov Ø empatia Ø asertivita Ø schopnosť výberu žiaducich reálnych a zobrazených vzorov Ø spolupráca, pomoc, darovanie, delenie sa
Projekty vypracované od školského roku 2019/2020 Práca s detským príbehom a rozprávkou v predškolskom veku dieťaťa (Kačáková Dana r.2018) a rozprávky vo vzdelávacom procese. Projekt je prostriedkom k rozvíjaniu predčitateľskej gramotnosti Cieľom projektu je rozvíjanie komunikačných kompetencii dieťaťa s dôrazom využívania detského príbehu, ako aj k postupnému zdokonaľovaniu detského hovorového prejavu. (projekt bude zaradený do výchovno – vzdelávacieho procesu od školského roku 2019/2020 po dohode s pedagogickým zamestnanom materskej školy). Hudba a pohyb v materskej škole (Kačáková Dana r.2018) – Cieľ projektu je rozvoj elementárnych schopností, zručností a návykov v predškolskom veku dieťaťa, ktoré sa stanú základom pre ich ďalšie plnohodnotné zmocňovanie sa hudby. Projekt je jedným z kľúčových prostriedkov k realizácii programu „ Prevencia proti obezite“, cieľ – pohybová aktivita dieťaťa, ktorého obsah patrí medzi najdôležitejšie úlohy materskej školy. (projekt bude zaradený do výchovno – vzdelávacieho procesu od školského roku 2019/2020 po dohode s pedagogickým zamestnanom materskej školy)
3. Podpora ďalšieho vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov materskej školy
Vzdelávanie pedagogických zamestnancov je proces nadobúdania vedomostí, zručností a spôsobností pedagogického zamestnanca potrebný na výkon pedagogickej činnosti a na výkon odbornej činnosti. · Opierajúc sa o zákon zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, · v materskej škole výchovno - vzdelávaciu činnosť zabezpečuje tím kvalifikovaných pedagogických zamestnancov, · materská škola bude vypracovávať plán profesijného rozvoja na nasledujúce 4 – ročné obdobie, · a ročný plán vzdelávania pedagogických zamestnancov, ktorých cieľom je podporovať vzdelávanie zamestnancov smerované k zameraniu a potrebám materskej školy, ako aj k napredovaniu učiteľov po odbornej stránke. · povinnosťou pedagogických zamestnancov je absolvovať aktualizačné vzdelávanie V rámci školy sa vytvoril pracovný tím, ktorého prácu je potrebné ďalej podporovať a motivovať.
4. Zlepšenie úrovne materiálno - technického vybavenia školy
· dopĺňanie výchovno – vzdelávacích materiálov a telovýchovných pomôcok, hračiek, učebných pomôcok a didaktického materiálu, · dopĺňanie školskej knižnice aktuálnymi publikáciami, detskou a odbornou literatúrou, · doplniť vybavenie školy o nové interaktívne softvéry, IKT pomôcky, · upraviť vzhľad fasády budovy materskej školy – spolupráca so zriaďovateľom · prístavba riaditeľne pre vedúceho pracovníka MŠ, · doplniť šatňové zostavy podľa zvýšeného počtu detí V tejto oblasti budeme využívať aj sponzorské príspevky, získané smerom k výberovému konaniu na pozíciu riaditeľky materskej školy v auguste 2019.
Zoznam sponzorov na nasledujúce 5 – ročné obdobie Paxar s.r.o, Priemyselná 41/7 966 01 Hliník nad Hronom – v zastúpení Zdenka Olajcová – 200 € Kameňolom Sokolec – v zastúpená p.Hlinka – 150 € Kúria Bzenica - v zastúpení Ivan Kabina – 50€ Rodak - v zastúpení Jakub Olajec - 100€ Prvé plnícke združenie na Hrone -v zastúpení p.Ivanko –150 € Gas - Elektro Servis - v zastúpení Slavomír Búci – 200 € Remeslo stav, s.r.o. - v zastúpení Glezgo Bohumil st. – 200 €
5.Ciele smerované na riadiacu činnosť · uplatňovať a rozvíjať participačný spôsob riadenia na profesionálnej a odbornej úrovni, založený na vzájomnej pomoci, úcte, rešpekte, kolegiálnosti, zodpovednosti a kooperatívnosti · vytvárať pozitívnu klímu pre spoluprácu, predchádzať konfliktným situáciám vzájomným, kultivovaným dohovorom · maximálny priestor a podiel na rozhodovaní celého kolektívu na tvorbe Školského vzdelávacieho programu · zvyšovaním odbornosti, iniciatívou, kreativitou, tímovou prácou viesť školu k napredovaniu · nadväzovanie nových kontaktov, získavanie sponzorov · zvyšovanie právneho vedomia v rámci platnej legislatívy · kvalitná príprava triednych akcií · úzko spolupracovať s poradnými orgánmi školy / Rada školy / · delegovať kompetencie medzi zamestnancami · skvalitniť kontrolnú činnosť a zabezpečiť tak spätnú väzbu · uskutočňovať hospitačnú činnosť podľa plánu hospitácií
6.Kontrolný systém školy zameraný na: · hodnotenie pedagogického zamestnanca / výchova a vzdelávanie, vytváranie podmienok na výchovno – vzdelávací proces, mimoškolské aktivity, oblasť pracovného správania a pracovného výkonu / · autoevalvácia pedagogických zamestnancov - sebahodnotenie · hodnotenie detí · hodnotenie ŠkVP · hodnotenie nepedagogických zamestnancov
7. Ciele smerované k spolupráci s obcou a rodičmi a inými organizáciami
· Skvalitňovať spoluprácu so zriaďovateľom : - účasť materskej školy na kultúrnych a športových podujatiach - starostlivosť o pamätnú izbu Andreja Kmeťa / hygienická údržba, uvedenie návštevníkov, predaj drobných suvenírov / · predstavovať verejnosti a rodičom aktivity materskej školy ( internetová stránka materskej školy, verejné vystúpenia ), · zvýšiť informovanosť rodičov o aktivitách MŠ - reagovať na pripomienky a návrhy zo strany rodičov ( rodičovské združenia, nástenky, výstavy detských prác, denné informácie, konzultácie). Získavať dôveru rodičov v individuálnom poradenstve a cez spoločné aktivity s rodinou – plán spolupráce je súčasťou PPŠ.
Plány spolupráce - zoznam plánom spolupráce na nasledujúce 5- ročné obdobie
Spolupráca s Okresným riaditeľstvom policajného zboru v Žiari nad Hronom zastúpení p. Holečková Ciele spolupráce :
Forma spolupráce : osveta, ukážky práce policajta, reflexné prvky smerom k bezpečnosti detí na pobyte vonku
Spolupráca s OZ Strážni anjeli Žiar nad Hronom
v zastúpení p.Dušan Kováč – správca útulku a Martina Polachová
Forma spolupráce : materiálna zbierka pre opustených psíkov / termín január príslušného kalendárneho roku /
Spolupráca so zástupcom veterinárnej ambulancie, Vyhne v zastúpení MVDr. Marek Urblík Ciele spolupráce :
Forma spolupráce : osveta, ukážky práce veterinárneho lekára
Rodičia detí sú našimi partnermi -Požičiavanie kníh a hračiek: rodinám sprístupníme knihy. Ktoré si budú môcť vypožičať na určitú dobu. Zapožičaním odborných kníh a následnou diskusiou o nich budeme poskytovať rodičom odborný a poradenský servis k rôznym otázkam a problémom. -Rodičia sú v triede vítaní: kedykoľvek sa môžu zúčastniť na aktivitách triedy ako dobrovoľníci podľa ich časových možností.
-Cieľom zapojenia rodín do spolupráce bude vybudovanie podpornej komunity, v centre ktorej je rodina a ktorá zahŕňa učiteľský tým a ďalších členov komunity.
Našim poslaním je vychovávať a vzdelávať v príjemnom prostredí deti tak, aby boli priateľské, úspešné a zdravo sebavedomé, tešiace sa z nových vedomostí, skúseností a zážitkov, pripravené na život a tomu je prispôsobené plánovanie výchovno - vzdelávacieho procesu s využívaním inovatívnych foriem a metód práce. Snažíme sa uľahčiť novým deťom plynulú adaptáciu na nové prostredie MŠ, postupne pripraviť deti na primárne vzdelávanie a na život v spoločnosti, uplatňovať a chrániť práva dieťaťa, rozvíjať návyky súvisiace so zdravým životným štýlom, napĺňať potrebu dieťaťa po sociálnom kontakte s rovesníkmi, podporovať vzťah dieťaťa k poznávaniu a učeniu hrou. Po zrealizovaní jednotlivých krokov bude potrebné zrealizovať spätnú väzbu, testovanie, overovanie v praxi a na základe získaných výstupov korigovať a opraviť zrealizované kroky tak, aby bola zabezpečená plynulosť výchovno – vzdelávacieho procesu a udržateľný rozvoj školy. |